Alles moet snel en goed? Tijd voor zacht en liefdevol

Je eten moet gezond zijn. Het liefst ecologisch, weinig suikers en zeker niet teveel processed foods. Niet genoeg aan het sporten voelt alsof je jezelf de schuld mag geven van een gebrek aan energie.


Het ergste is dat kwetterende hoofd

Want die Mind van je zou ondertussen toch al wel kalm moeten kunnen zijn. Je hebt toch immers niet voor niets al zoveel leren praten over je emoties? Je patronen en kindpijnen tot in de kleinste details geanalyseerd. Waarom voelt het dan telkens alsof je weer terug bij af bent?


Wie zou je moeten zijn?

Een bloedmooie, zakelijk succesvolle, totaal onafhankelijke, goed gebalanceerde en ultragezonde Zen-master? Is dat het mikpunt van jouw persoonlijke groei? Zo ja: is het dan het mikpunt voor over 40 jaar en mag je er in hele behapbare stappen naartoe werken? Of is de verwachting die jij van jezelf hebt dat je er morgen (wat zeg ik nu, ik bedoel natuurlijk vandaag) al bent?


Verstikkende verwachtingen

Ik weet niet hoe jij je voelt bij de verwachtingen die je jezelf oplegt, maar ze kunnen een behoorlijk verstikkende werking hebben. Want wat je doet door jezelf verwachtingen op te leggen is jezelf (zoals je nu bent) afwijzen:

- het kwetsbare kind in je wat zo nu en dan getroost wil worden

- je gevoeligheid, die jou juist zo goed in staat stelt jezelf in anderen te verplaatsen en een goede luisteraar te zijn

- je lichaam krijgt een harde 'nee, jij bent niet goed genoeg'


Zelfafwijzing: waarom doen we dat?

Noeska (coach & the Work expert uit het Mastering your Mind program): "Zelfafwijzing is uiteindelijk ook angst. Het is een afweermechanisme. Het gekke is dat we met angst en zelfafwijzing nog denken controle te hebben. Door angst denken we te kunnen vluchten, bevriezen of vechten en maken we adrenaline aan. Door zelfafwijzing denken we dat we simpelweg onszelf moeten verbeteren - het ligt toch aan mij - en als ik mezelf verbeter, dan komt alles goed."


Controle dus

En controle staat juist zo haaks op hetgeen waar je naar verlangt: zelfvertrouwen en zelfliefde. Ben jij controlfreak of perfectionist, dan zou je geholpen kunnen zijn met een alternatief woord voor controle: 'schijnzekerheid'. Jezelf afwijzen zoals je nu bent is een schijnzekerheid, want welke 'ik' zou je moeten zijn dan?


3 Tips om zachter & liefdevoller te zijn

Om uit de kluwen van stress los te komen heeft Noeska in Naked Stories Live wat fijne tips gegeven.


Tip 1: creëer bewustzijn

Als je stress voelt, dan betekent dit dat jouw lichaam je iets wil komen vertellen. Want alles komt immers met een reden en je lichaam spreekt nu eenmaal soms duidelijker dan je hoofd. Voel je stress? Daag jezelf dan uit om alles te laten vallen en te gaan luisteren naar dat stemmetje.


Tip 2: ga schrijven

Als je alles in je hoofd op moet lossen kan het nogal chaotisch worden. Schrijven helpt enorm de warboel te ontrafelen als je teveel door je emoties wordt geleid. Een goede reflectievraag die je bij stress kunt beantwoorden is: 'wie of wat moet ik van mezelf zijn?'


Tip 3: onderzoek je afweer

Onder stress schuilt vaak angst of zelfafwijzing. Wat is jouw afweer? Herken je allerlei ongegronde angsten (het gaat vast helemaal mislopen), of ben je juist iemand die alles op zichzelf betrekt (het ligt allemaal aan mij, ik moet veranderen)?


Plus een bonustip: het hoeft niet alleen

Ben jij iemand die vindt dat je alles zelf op moeten kunnen lossen? Dan vraag je nogal wat van jezelf: het gaat om het veranderen van onderbewuste en onbewuste patronen die je in meer dan 20 jaar hebt eigen gemaakt! Dit doorbreken is iets wat een complex proces is. Neem je mentale gezondheid serieus. Neem je slaapkwaliteit serieus. Neem je gevoelswereld serieus. Neem hoe je jezelf vandaag voelt net zo serieus als de stip aan de horizon waar je over een paar jaar wilt staan.


1 September start de eerstvolgende editie van het Mastering your Mind program. Een holistisch transformatieprogramma wat jou in vijf maanden helpt de route naar je ware zelf te ontdekken. Zodat jij weer beter kunt slapen en weet wat je kunt doen als je aan het piekeren bent. Meer informatie vind je hier.


30 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven